Choroby trzuski

healthy breakfast with yogurt apricot pomegranate

Pacjenci ze schorzeniami trzustki tracą masę ciała oraz diagnozujemy u nich liczne niedobory w tym: witamin z grupy B, kwasu foliowego i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, K, E, D). W schorzeniach trzustki najczęściej pierwszym objawem są biegunki tłuszczowe. Obserwujemy także bóle brzucha, nudności, wymioty, podwyższoną temperaturę, żółtaczkę. W leczeniu pełnoobjawowych chorób trzustki wyróżniamy 3 główne etapy diety. Każdy różni się ilością w diecie tłuszczu, białek i węglowodanów. Głównym zadaniem wykwalifikowanego dietetyka klinicznego, w przypadku osób ze schorzeniami trzustki, jest utrzymanie lub poprawa masy ciała, zmniejszenie nasilenia dolegliwości oraz zapobieganie niedoborom pokarmowym.

[read more=”Więcej….” less=”Mniej…”]

Pracę trzustki dzielimy na zewnątrzwydzielniczą (enzymy trawienne) oraz wewnątrzwydzielniczą (hormony). Zewnątrzwydzielnicza funkcja odpowiada za procesy trawienne. Dzięki jej enzymom możliwy jest rozkład białek, tłuszczów i węglowodanów pochodzących z pożywienia. Czynność wewnątrzwydzielnicza polega na produkcji i uwalnianiu do krwi hormonów. Najistotniejsze z nich to insulina i glukagon. Regulują one poziom cukru we krwi.

Najczęściej spotykanymi chorobami trzustki są:

• ostre i przewlekłe zapalenie trzustki,
  • kamica przewodów trzustkowych,
  • rak trzustki,
  • torbiel trzustki.

Wśród przyczyny chorób trzustki możemy wymienić: dietę bogato tłuszczową, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, zaburzenia lipidowe, wady rozwojowe trzustki. W czasie spożywania posiłku trzustka zostaje pobudzona do pracy. To jakiej jakości jest pożywienie wpływa na nasilenie pracy trzustki. W leczeniu pełnoobjawowych chorób trzustki wyróżniamy 3 główne etapy diety. Każdy różni się ilością tłuszczu, białek i węglowodanów w diecie.

Początkowe objawy raka trzustki często są niecharakterystyczne! Dlatego tak istotna jest profilaktyka. Jeżeli jesteś w grupie zwiększonego ryzyka, poza działaniami zapobiegającymi powinieneś pamiętać też o odpowiednich badaniach diagnostycznych. Głównym zadaniem wykwalifikowanego dietetyka klinicznego, w przypadku osób ze schorzeniami trzustki, jest utrzymanie lub poprawa masy ciała, zmniejszenie nasilenia dolegliwości oraz zapobieganie niedoborom pokarmowym.

[/read]

Zmagasz się z wymienionymi dolegliwościami? Zdiagnozowano u Ciebie kamicę trzustkową? Po zjedzeni każdego produktu spożywczego pojawia się „uczucie kłucia i ucisku”. A może jesteś w grupie ryzyka i chcesz zadbać o świadomą profilaktykę?