Choroby trzuski

healthy breakfast with yogurt apricot pomegranate

Pacjenci ze schorzeniami trzustki tracą masę ciała oraz diagnozujemy u nich liczne niedobory w tym: witamin z grupy B, kwasu foliowego i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, K, E, D). W schorzeniach trzustki najczęściej pierwszym objawem są biegunki tłuszczowe. Obserwujemy także bóle brzucha, nudności, wymioty, podwyższoną temperaturę, żółtaczkę. W leczeniu pełnoobjawowych chorób trzustki wyróżniamy 3 główne etapy diety. Każdy różni się ilością w diecie tłuszczu, białek i węglowodanów. Głównym zadaniem wykwalifikowanego dietetyka klinicznego, w przypadku osób ze schorzeniami trzustki, jest utrzymanie lub poprawa masy ciała, zmniejszenie nasilenia dolegliwości oraz zapobieganie niedoborom pokarmowym.

Pracę trzustki dzielimy na zewnątrzwydzielniczą (enzymy trawienne) oraz wewnątrzwydzielniczą (hormony). Zewnątrzwydzielnicza funkcja odpowiada za procesy trawienne. Dzięki jej enzymom możliwy jest rozkład białek, tłuszczów i węglowodanów pochodzących z pożywienia. Czynność wewnątrzwydzielnicza polega na produkcji i uwalnianiu do krwi hormonów. Najistotniejsze z nich to insulina i glukagon. Regulują one poziom cukru we krwi.

Najczęściej spotykanymi chorobami trzustki są:

• ostre i przewlekłe zapalenie trzustki,
  • kamica przewodów trzustkowych,
  • rak trzustki,
  • torbiel trzustki.

Wśród przyczyny chorób trzustki możemy wymienić: dietę bogato tłuszczową, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, zaburzenia lipidowe, wady rozwojowe trzustki. W czasie spożywania posiłku trzustka zostaje pobudzona do pracy. To jakiej jakości jest pożywienie wpływa na nasilenie pracy trzustki. W leczeniu pełnoobjawowych chorób trzustki wyróżniamy 3 główne etapy diety. Każdy różni się ilością tłuszczu, białek i węglowodanów w diecie.

Początkowe objawy raka trzustki często są niecharakterystyczne! Dlatego tak istotna jest profilaktyka. Jeżeli jesteś w grupie zwiększonego ryzyka, poza działaniami zapobiegającymi powinieneś pamiętać też o odpowiednich badaniach diagnostycznych. Głównym zadaniem wykwalifikowanego dietetyka klinicznego, w przypadku osób ze schorzeniami trzustki, jest utrzymanie lub poprawa masy ciała, zmniejszenie nasilenia dolegliwości oraz zapobieganie niedoborom pokarmowym.

Zmagasz się z wymienionymi dolegliwościami? Zdiagnozowano u Ciebie kamicę trzustkową? Po zjedzeni każdego produktu spożywczego pojawia się „uczucie kłucia i ucisku”. A może jesteś w grupie ryzyka i chcesz zadbać o świadomą profilaktykę?